Komerční školy a komunity v Čechách 1848–1918: aktivizace, participace a polarizace

Datum zveřejnění:

19.12.2025

DOI:

https://doi.org/10.62800/NR.2025.4.01

Abstrakt:

Studie analyzuje roli obchodních škol v životě různých komunit v Čechách v letech 1848–1918. Zabývá se třemi paralelními procesy: (1) aktivizací a účastí komunit při zakládání a podpoře obchodních škol a jejich žáků; (2) polarizací a rivalitou mezi komunitami ohledně podpory škol s různým vyučovacím jazykem; a (3) formováním nových komunit složených z absolventů obchodních škol. Text hodnotí význam komunit při utváření systému obchodního školství v Čechách a význam obchodního vzdělávání pro život komunit. Autor na základě různorodých zdrojů potvrzuje či vyvrací předpoklady týkající se vzájemného, částečně ambivalentního vztahu mezi komunitami a obchodními školami.

Klíčová slova:

19. století, 20. století, komerční školy, komunity, vzdělávací systém v Čechách

Stáhnout v PDF:

PDF

Zdroje:

NETIŠTĚNÉ PRAMENY:
Archiv Národního muzea, fond Albín Bráf.
Národní archiv, fond Zemský výbor v Čechách 1874–1928.

TIŠTĚNÉ PRAMENY A LITERATURA:
25 let Obchodní akademie v Karlíně 1909–1934. 1934. Karlín: Spolek absolventů Obchodní akademie v Karlíně.
II. almanach sjezdu absolventů pořádaného na oslavu 25letého trvání Obchodní akademie v Chrudimi 1882–1907. 1907. Chrudim: Nákladem kuratoria obchodní akademie.
Bericht der Handels- und Gewerbekammer in Prag über den Zustand der Gewerbe, des Handels und der Verkehrsmittel im Jahre 1851. 1852. Prag.
Burger, Hannelore. 1995. Sprachenrecht und Sprachengerechtigkeit im österreichischen Unterrichtswesen 1867–1918. Wien: Österreichi­sche Akademie der Wissenschaften.
Die Gremial-Handelsschule zu Reichenberg. 1856. Reichenberg: ­Rudolf Jeržabek.
Die Prager Handels-Akademie von ihrer Gründung bis zur Gegenwart (1856–1873). 1873. Prag: Heinr. Mercy.
Dlabač, Friedrich – Gelcich, Eugen. 1910. Das kommerzielle Bildungswesen in Österreich. Wien: Alfred Hölder.
Engelbrecht, Helmut. 1986. Geschichte des österreichischen Bildungswesens. Erziehung und Unterricht auf dem Boden Österreichs, Band 4: Von 1848 bis zum Ende der Monarchie. Wien: Österreichischer Bundesverlag.
Erdélyi, Mátyás. 2019. Experts in the Bureau: Private Clerks and Capitalism in the late Habsburg Monarchy. A Dissertation in History. Budapest Central European University.
Faulhaber, Theo – Hanisch, Ernst (eds.). 1997. Mentalitäten und wirtschaftliches Handeln in Österreich. Wien: Signum Verlag.
Glasser, Franz. 1893. Das commerzielle Bildungswesen in Österreich-Ungarn auf Grundlage des elementaren und mittleren Unterrichtes und die kaufmännische Lehransalten des Deutschen Reiches. Wien: Alfred Hölder.
Gruber, Josef. 1913. Politika odborného školství. In: Tobolka, Zdeněk Václav (ed.). Česká politika, díl pátý: Kulturní a zvláště školské úkoly naší politiky. Praha: Jan Laichter.
Heindl, Waltraud. 2013. Josephinische Mandarine. Bürokratie und Beamte in Österreich, Band 2: 1848–1914. Wien – Köln – Graz: Böhlau.
Hlavačka, Milan et al. 2014. České země v 19. století. Proměny společnosti v moderní době, I–II. Praha: Historický ústav.
Chaloupek, Günther – Jetschgo, Johannes – Lehner, Dionys et al. 2012. Österreichische Handelsgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Linz: Österreichische Industriegeschichte GmbH.
Jančík, Drahomír – Kubů, Eduard (eds.). 2011. Nacionalismus zvaný hospodářský. Střety a zápasy o nacionální emancipaci/převahu v českých zemích (1859–1945). Praha: Dokořán.
Jindra, Zdeněk – Jakubec, Ivan et al. 2015. Hospodářský vzestup českých zemí od poloviny 18. století do konce monarchie. Praha: Karolinum.
Kadlec, Petr. 2013. Střední školy a jejich studenti. (K formování inteligence na severní Moravě a ve Slezsku ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Kadlec, Petr. 2020. Vzdělání – společnost – hospodářství. Utváření profesně vzdělávací infrastruktury v Předlitavsku od poloviny 19. století do roku 1914 na příkladu rakouského Slezska. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Kadlec, Petr. 2023. Cieszyn as an Alternative Centre of Commercial Education in Austrian Silesia before 1918? The City and History 12 (1): 64–83. https://doi.org/10.33542/CAH2023-1-04
Kadlec, Petr. 2024. Vzdělávání jako podnikání: Role soukromých škol v procesu institucionalizace komerčního školství v Čechách do roku 1918. Historia Scholastica 10 (1): 291–311. https://doi.org/10.15240/tul/006/2024-2-012
Kadlec, Petr. 2025. Neučňovské komerční školství v císařském Rakousku v závěru 19. a na počátku 20. století – problémy, kritika a reformní snahy. In: Janiš, Dalibor et al. (eds.). Via Eruditionis. K životnímu jubileu Blaženy Gracové. Ostrava: Ostravská univerzita. 185–196.
Kladiwa, Pavel – Gawrecki, Dan – Kadlec, Petr et al. 2016. Národnostní statistika v českých zemích 1880–1930, I. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Kleibel, Anton. 1899. Denkschrift über die Entwicklung des österreichischen Handelsschulwesens während der fünfzigjährigen Regierung seiner Majestät des Kaisers Franz Joseph I. Wien: Alfred Hölder.
Kořalka, Jiří. 1996. Češi v habsburské říši a v Evropě 1815–1914. ­Praha: Argo.
Löwner, Heinrich. 1914. Jahrbuch des höheren Unterrichtswesens mit Einschluß der bedeutendsten Erziehungsanstalten. 27. Jahrgang 1914. Wien: F. Tempsky.
Machačová, Jana – Matějček, Jiří. 2010. Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781–1914. Praha: Karolinum.
Nefe, Ivan. 1986. Vznik středního českého ekonomického školství po dovršení průmyslové revoluce. Hospodářské dějiny / Economic History 14: 117–150.
Nefe, Ivan. 1989. Vývoj obchodní akademie v Chrudimi (1882–1914). Hospodářské dějiny / Economic History 16: 275–310.
Neues Wiener Tagblatt, 1911, 2. 12.
Obchodní listy VII (1904).
Oesterreichische Statistik, Band IX, Heft 1: Statistik der Unterrichts-Anstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1882/83. 1885. Wien: K. k. Statistische Central-Commission.
Oesterreichische Statistik, Band XXVIII, Heft 4: Statistik der Unter­richts-Anstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1889/90. 1892. Wien: K. k. Statistische Central-Commission.
Österreichische Statistik, Band XCI, Heft 2: Statistik der Unterrichts-Anstalten in den im Reichsrathe vertretenen Königreichen und Ländern für das Jahr 1907/1908. 1910. Wien: K. k. Statistische Zentral-Kommission.
Österreichische Statistik, Neue Folge, Band 17, Heft 3: Statistik der Unterrichts-Anstalten in Österreich für das Jahr 1913/1914. 1919. Wien: Statistische Zentral-Kommission.
Österreichische Zeitschrift für das Kaufmännische Unterrichtswesen I (1905).
Oppelt, Rudolf – Popper, Camillo. 1931. 75 Jahre Prager Handelsakademie 1856–1931. Prag: K. André՚sche Buchhandlung.
Passant, Adrien Jean-Guy. 2023. L’histoire d’un pionnier. Retour sur la stratégie de réseau à ESCP Business School de 1819 à nos jours. Les Cahiers dela Chaire Réseaux et Innovations (4): 4–14.
Pott, Klaus Friedrich. 1989. Die Entwicklung der österreichischen ­Handelsakademien (1848–1918). Die Entstehung eines Modells schuli­scher Kaufmannsausbildung. Dissertation. Darmstadt: Techni­schen Hochschule.
Puš, Ivan. 2024. Komerční školství na Moravě v letech 1848–1914. Časopis Matice moravské 143 (2): 331–368.
Raptis, Konstantinos. 1996. Kaufleute im alten Österreich 1848–1900. Ihre Beziehungen zur Verwaltung und ihre Stellung in Wirtschaft, Gesellschaft und öffentlichen Leben. Wien: WUV – Universitätsverlag.
Rebec, Tomáš. 1911. Úplný Řád živnostenský. Praha: Dr. Ed. Grégr a syn.
Reinisch, Holger – Götzl, Mathias. 2011. Geschichte der kaufmännischen Berufe. Studie zur Geschichte vornehmlich der deutschen Kaufleute, ihrer Tätigkeiten, ihrer Stellung in der Gesellschaft ­sowie ihrer Organisation und Qualifizierungsstrukturen von den Anfängen bis zum Ausgang der 19. Jahrhunderts. Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung.
Richter, H. M. 1873. Die Entwicklung des kaufmännischen Unterrichts in Österreich nebst einer documentarischen Geschichte der Wiener Handels-Akademie. Wien: Wiener Handels-Akademie.
Röskau-Rydel, Isabel. 2011. Niemecko-austriackie rodziny urzędnicze w Galicji 1772–1918. Kariery zawodowe – środowisko – akulturacja i asymilacja. Kraków: Naukowy Uniwersytet Pedagogiczny.
Sedmá roční zpráva Obchodní akademie (dříve Městské vyšší obchodní školy) v Prostějově za školní rok 1900–1901, 1901. Prostějov: Nákladem vlastním.
Schimetschek, Bruno. 1984. Der österreichische Beamte. Geschichte und Tradition. München: R. Oldenbourg.
Statistisches Jahrbuch der Oesterreichisch-ungarischen Monarchie für das Jahr 1867. 1869. Wien: K. k. Statistische Central-Commission.
Statistisches Jahrbuch für das Jahr 1869. 1871. Wien: K. k. Statistische Central-Commission.
Stratmann, Karslwilhelm – Schlösser, Manfred. 1999. Das Duale System der Berufsbildung: Eine historische Analyse seiner Reformdebatten. Frankfurt a. M.: Gesellschaft zur Förderung arbeitsorientierter Forschung und Bildung.
Świeboda, Józef. 2010. Szkolnicwo handlowe w Galicji. Analecta 19 (1–2): 203–272.
Štaif, Jiří. 2020. Modernizace na pokračování: Společnost v českých zemích (1770–1918). Praha: Argo 2020.
Trampusch, Christine. 2014. Berufsausbildung, Tarifpolitik und Sozialpartnerschaft: Eine historische Analyse der Entstehung des dualen Systems i Deutschland und Österreich. Industrielle Beziehungen / The German Journal of Industrial Relations 21 (2): 160–180. ­https://doi.org/10.1688/IndB-2014-02-Trampusch
Urban, Josef. 1897. Úvaha. In: 1872–1897. Ze vzpomínek bývalých absolventů Českoslovanské akademie obchodní v Praze u příležitosti oslavy dvacetipětiletého trvání ústavu. Praha: Výbor absolventů pro oslavu dvacetipětiletého jubilea Českoslovanské akademie obchodní v Praze. 9–10.
Villicus, Franz. 1898. Gedenkschrift zur fünfzigjährigen Jubiläumsfeier im Jahre 1898 der Gremial-Handelsfachschule der Wiener Kaufmannschaft. Wien: Gremium der Wiener Kaufmannschaft.
Vošahlíková, Pavla (Hg.). 1998. Von Amts wegen. K. k. Beamte ­erzählen. Wien – Köln – Weimar: Böhlau.
Westritschnig, Karl Josef. 2015. Berufsbildung in Österreich während der Habsburgermonarchie 1848–1918: Bildungsebenen – Bildung­sarten – Bildungsprinzipien. München: GRIN Verlag.
Zahra, Tara. 2008. Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900–1948. Ithaca, London: Cornell University Press.
Zvánovec, Mikuláš. 2021. Der nationale Schulkampf in Böhmen. Schulvereine als Akteure der nationalen Differenzierung (1880–1918). Berlin, Boston: De Gruyter.
Ženský svět. List paní a dívek českých, 1904, 20. 2.

ELEKTRONICKÉ PRAMENY:
Společná česko-slovenská digitální parlamentní knihovna [online] [cit. 20. 6. 2025]. Dostupné z: <https://psp.cz/eknih/index.htm>.