Kritické temporality: vzdělávací trajektorie dětí uprchlíků z Ukrajiny

Datum zveřejnění:

29.07.2024

DOI:

https://doi.org/10.62800/NR.2024.2.01

Abstrakt:

Článek se zabývá problematikou vzdělávání dětí z uprchlických rodin. Koncept kritické časovosti poskytuje rámec pro přemýšlení o ohrožené přítomnosti a budoucnosti těchto mladých lidí. Cílem je ukázat, jak se temporality různých institucí a prostorů vzájemně ovlivňují a navigují životní dráhy mladých lidí v jednom z klíčových momentů jejich života, a to v okamžiku volby střední školy. Situace je sledována na příkladu několika studentů z řad uprchlíků, kteří usilovali o přijetí na střední školu ve školním roce 2022/2023. Článek ukazuje, jak do volby následné vzdělávací kariéry vstupují různé temporality. Vše se odehrává v interakci více časových rovin – institucionální, každodenní a biografické – v zemi původu a v cílové zemi. Existují biografické časové osy nejen dětí, ale i rodičů, které určují budoucnost a přítomnost dětí. Vedle institucionálních časových rovin školy hraje významnou roli fáze dospívání a časová rovina války.

Klíčová slova:

Česká republika, kritické časovosti, migrace, školní etnografie, uprchlíci z Ukrajiny, vzdělávání, životní dráha

Stáhnout v PDF:

PDF

Zdroje:

Literatura:
Acedera, Kristel Anne – Yeoh, Brenda SA 2019. ‘Making Time’: Long-distance marriages and the temporalities of the transnational family. Current Sociology 67 (2): 250–272. <https://doi.org/10.1177/0011392118792927>.
Andersson, Ruben 2014. Time and the Migrant Other: European border controls and the temporal economics of illegality. American Anthropologist 116 (4): 795–809. <https://doi.org/10.1111/aman.12148>.
Baas, Michiel – Yeoh, Brenda S. A. 2019. Introduction: Migration studies and critical temporalities. Current Sociology 67 (2): 161–168. <https://doi.org/10.1177/0011392118792924>.
Bendixsen, Synnove – Eriksen, Thomas Hylland 2018. Time and the Other: Waiting and hope among irregular migrants. In Janeja, Manpreet K. – Bandak, Andreas (eds.). Ethnographies of Waiting. London: Routledge. 86–112.
Bourdieu, Pierre – Passeron, Jean-Claude 2000. Reproduction in Education, Society and Culture. London: UK Sage.
Cuconato, Morena 2016. Some Reflections on the Educational Trajectories of Migrant Students in the European School Systems. Forum Sociológico 28 [online] 26 par. [cit. 14. 3. 2024]. <https://journals.openedition.org/sociologico/1386>.
Doubek, David 1999. Šplhání a podvádění. In: Pražská skupina školní etnografie. 5. třída. Praha: Katedra psychologie Pedagogické fakulty UK. Interní tisk. <https://kpsold.pedf.cuni.cz/psse/pdf/tridy/5/doubek.pdf>.
Hughes, Vanessa 2022. Tense Times for Young Migrants: Temporality, lifecourse and immigration status. Journal of Ethnic and Migration Studies 48 (1): 192–208. <https://doi.org/10.1080/1369183X.2021.1914561>.
Korpela, Mari 2023. International Lives and Finnish Rhythms: Mobile professionals’ children, time and agency. Global Studies of Childhood 14 (2) 171–182. <https://doi.org/10.1177/20436106231182152>.
Malkki, Liisa H. 1992. National Geographic: The Rooting of peoples and the territorialization of national identity among scholars and refugees. Culture, Power, Place 7 (1): 24–44. <https://doi.org/10.1525/can.1992.7.1.02a00030>.
Ogbu, John U. – Simons, Herbert D. 1998. Voluntary and Involuntary Minorities: A cultural-ecological theory of school performance with some implications for education. Anthropology & Education Quarterly 29 (2): 155–188. <https://doi.org/10.1525/aeq.1998.29.2.155>.
Robertson, Shanthi 2019. Migrant, Interrupted: The temporalities of ‘staggered’ migration from Asia to Australia. Current Sociology Monograph 67 (2): 169–185. <https://doi.org/10.1177/0011392118792920>.
Saul, Roger 2020. Temporality and Inequity: How dominant cultures of time promote injustices in schools. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies 42 (1): 49-69. <https://doi.org/10.1080/10714413.2020.1729078>.
Seeberg, Marie Louise – Goździak, Elżbieta M. 2016. Contested Childhoods: Growing up in migrancy, migration, governance, identities. Cham: Springer.
Szaló, Csaba 2007. Transnacionální migrace. Proměny identit, hranic a vědění o nich. Brno: CDK.
Wimmer, Andreas – Glick Schiller, Nina 2009. Metodologický nacionalismus a pohled za jeho hranice: Budování národního státu, migrace a společenské vědy. Sociální studia 6 (1): 11–47.
Yeoh, Brenda S. A. – Somaiah, Bittiandra Chand – Lam, Theodora – Acedera, Kristel F. 2020. Doing Family in “Times of Migration”: Care temporalities and gender politics in Southeast Asia. Annals of the American Association of Geographers 110 (6): 1709–1725. <https://doi.org/10.1080/24694452.2020.1723397>.

Internetové zdroje:
Balaš 2022 – „Balaš představil dohodu s Ukrajinou. Uprchlické děti osvobodí od dvojí výuky.“ iDnes.cz [online] 22. 11. 2022 [cit. 20. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/balas-ukrajina-skoly-skolstvi-nostrifikace-skarlet-cesko-ukrajinska-dohoda.A221122_090248_domaci_klf>.
Drbohlav, Dušan – Novotný, Josef 2023. „Dotazníkové šetření mezi válečnými uprchlíky z Ukrajiny v Česku se zaměřením na jejich ekonomickou aktivitu, znalost českého jazyka a možný návrat.“ European Website on Integration [online] [cit. 7. 4. 2024]. Dostupné z: <https://migrant-integration.ec.europa.eu/system/files/2023-04/Vyzkumna_-zprava_uprchlici-z-Ukrajiny_2023_0.pdf>.
Greger, David – Potužníková, Eva – Šimsa, Benjamin – Letochová, Karolína 2023. „Skrytá poptávka žáků a rodičů po SŠ? Zjištění z výzkumu mapujícího přijímací řízení 2022/2023.“ Pedagogická fakulta Univerzita Karlova [online] [cit. 7. 4. 2024]. Dostupné z: <https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2023/11/VyzkumnaZprava__PrijimaciRizeniSS2022-2023_final.pdf>.
Hlaďo, Petr – Šeďová, Klára – Obrovská, Jana – Lojdová, Kateřina – Stupak – Oksana – Lintner, Tomáš – Fico Martin 2023. „Adaptace ukrajinských žáků na vzdělání v českých základních školách.“ SYRI [online] [cit. 7. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.syri.cz/data/uploadHTML/files/PUBLIKACE/adaptace-ukrajinskych-zaku-na-vzdelavani-v-ceskych-zakladnich-skolach-syri.pdf>.
Integrace 2023 – „Integrace ukrajinských uprchlíků: rok poté.“ PAQ Research [online] 2023 [24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/content/files/2023/07/PAQ_Hlas_Ukrajincu_Ohlednuti.pdf>.
Integrace 2024 – „Integrace ukrajinských uprchlíků: 2 roky poté a výhled na 2024+.“ PAQ Research [online] [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/post/dva-roky-pote/>.
Ministr Gazdík 2022 – „Ministr Gazdík: MŠMT plně podporuje projekt ukrajinské jednotřídky.“ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2022 [online] 3. 3. 2022 [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.msmt.cz/ministr-gazdik-msmt-plne-podporuje-projekt-ukrajinske>.
Novosák, Jiří – Andrys, Ondřej – Zatloukal, Tomáš – Pavlas, Tomáš – Spitzerová, Markéta 2022. „Průběžná zpráva o integraci a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků. Tematická zpráva.“ Česká školní inspekce [online] [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2022_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/Prubezna-zprava-o-integraci-a-vzdelavani-ukrajinskych-deti-a-zaku.pdf>.
Počet přihlášek 2023 – „Počet přihlášek na jednotnou přijímací zkoušku 2023“. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání [online] [cit. 1. 4. 2024]. Dostupné z: <https://prijimacky.cermat.cz/aktuality/85-aktuality/343-jpz-pocty-uchazecu-prihlasek-2023>.
Prokop, Daniel 2022. „Vzdělávání a uprchlíci: Praha bude přehlcená, nejvíce zatížen 2. stupeň ZŠ a mateřské školy.“ PAQ Research [online] 15. 4. [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-a-uprchlici-praha-bude-prehlcena-nejvice-zatizen-2-stupen-zs-a-materske-skoly/>.
Prokop, Daniel – Bicanová Jana – Levinský Matyáš – Kment, Štěpán 2022. „Hlas Ukrajinců: Zkušenosti a potřeby dětí a rodičů v českém vzdělávání.“ PAQ Research [online] 18. 7. [cit. 24. 4. 2024] Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/content/files/2023/01/PAQ_HlasUkrajincu_Vzdelavani_ZPRAVA-2.pdf>.
Prokop, Daniel – Kavanová, Martina – Škvrňák, Michael – Kunc, Michal – Gargulák, Karel – Levinský, Matyáš – Bicanová, Jana 2023. „Hlas Ukrajinců: vzdělávání dětí.“ PAQ Research [online] [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/content/files/2023/01/HlasUkrajincu_Vzdelavani_1_2023.pdf>.
Přijímání 2024 – „Přijímání do středního vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.“ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online] [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore>.
„Sdělení FMZV č. 104/1991 Sb., o Úmluvě o právech dítěte.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-104>.
Statistika 2024a – „Statistika v souvislosti s válkou na Ukrajině – archiv. Únor 2023.“ Ministerstvo vnitra ČR [online] [24. 4. 2024] Dostupné z: <https://www.mvcr.cz/clanek/statistika-v-souvislosti-s-valkou-na-ukrajine-archiv.aspx?q=Y2hudW09MTg%3D>.
Statistika 2024b – „Statistika v souvislosti s válkou na Ukrajině – archiv. Únor 2024.“ Ministerstvo vnitra ČR [online] [24. 4. 2024] Dostupné z: <https://www.mvcr.cz/clanek/statistika-v-souvislosti-s-valkou-na-ukrajine-archiv.aspx?q=Y2hudW09Ng%3d%3d>.
Šafářová Kateřina – Kavanová, Martina – Ostrý, Michal – Orange, Adam – Škvrňák, Michael – Kunc, Michal 2023. „Vzdělávání dětí uprchlíků v Česku, 6. vlna výzkumu.“ PAQ Research [online] [cit. 7. 4. 2024] Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-uprchlici-leto-2023>
Šafářová, Kateřina – Škvrňák, Michael – Prokop, Daniel – Kunc, Michal 2023. „Integrace Ukrajinců na trhu práce a v bydlení.“ PAQ Research [online] [cit. 7. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/content/files/2024/01/PAQ_HlasUkrajincu_Prace_Chudoba_Bydleni_2023.pdf>.
Ukrajinský ministr 2022 – „Ukrajinský ministr školství Shkarlet vyzdvihl pomoc Česka.“ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online] 22. 11. 2022 [cit. 24. 4. 2024]. Dostupné z: <https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ukrajinsky-ministr-skolstvi-shkarlet-vyzdvihl-pomoc-ceska>.
War 2023 – „War in Ukraine: Attacks on schools, interrupted education and loss of learning outcomes for children in Ukraine and in host countries.“ Reliefweb [online] 2. 3. 2023 [cit. 25. 4. 2024]. Dostupné z: <https://reliefweb.int/report/ukraine/war-ukraine-attacks-schools-interrupted-education-and-loss-learning-outcomes-children-ukraine-and-host-countries>.
Základní informace 2023 – „Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny.“ Národní pedagogický institut České republiky [online] [30. 4. 2024] Dostupné z: <https://ukrajina.npi.cz/blog/zakladni-informace-ke-vzdelavacimu-systemu-ukrajiny>.
„Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561>.
„Zákon č. 65/2022 Sb. Zákon o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-65>.
„Zákon č. 66/2022 Sb. Zákon o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-66>.
„Zákon č. 67/2022 Sb. Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-67>.
„Zákon č. 199/2022 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění zákona č. 175/2022 Sb.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-199>.
„Zákon č. 20/2023 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-20>.
„Zákon č. 454/2023 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.“ Zákony pro lidi [online] [cit. 19. 6. 2024]. Dostupné z: <https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-454>.