„Jestli chceme obec postavit na nohy, potřebujeme školu“: iniciativy k obnově venkovských škola založení gymnázií v postsocialistickém Česku

Datum zveřejnění:

19.12.2025

DOI:

https://doi.org/10.62800/NR.2025.4.04

Abstrakt:

Období post-socialistické transformace bývá v českých zemích spojováno nejen s obratem k tržnímu hospodářství, ale i s odmítáním neefektivního a přebyrokratizovaného systému správy veřejných statků. Tento proces se odrazil v obnově obecních samospráv, ale také ve změnách v oblasti školství. Zřizovateli základních škol se staly obce a vzdělávací instituce postupně získávaly autonomii v podobě právní subjektivity. Právě školy představují prostředí, kde mohlo být (neoliberální) odmítání kolektivismu a saturování vlastních individuálních potřeb v souladu s aktivizací místních komunit. Předkládaná studie tento proces ukazuje na dvou příkladech: obnově venkovských škol a vzniku (víceletých) gymnázií.

Klíčová slova:

české školství, Československo, obnova škol, postsocialistická transformace, venkov, vzdělávací systém

Stáhnout v PDF:

PDF

Zdroje:

ARCHIVNÍ PRAMENY:
Fondy základních škol (anonymizováno) uložené v: Archiv města Brna. SOkA Brno Venkov, SOkA Zlín a SOkA Znojmo.

NARÁTOŘI:
Antonín, učitel ZŠ, rozhovor 27. 9. 2021.
Michal, učitel na víceletém gymnáziu, rozhovor 27. 5. 2021.

TIŠTĚNÉ PRAMENY:

do. 1990. Škola místo JZD. Mladá fronta Dnes 1, 3. 9., (2): 1.
Dokončit národní obrození. Rozpracování programového prohlášení vlády České republiky pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR na léta 1990–1992. 1990. Učitelské noviny 93 (36): 1–2.
Dokoupilová, Regina. 1991a. Škola v Posázaví: starosta a tisíc dní holandské pomoci. Učitelské noviny 94 (28): 5.
Dokoupilová, Regina. 1991b. Vysoká laťka pro primy. O prvních zkušenostech s víceletými gymnázii. Učitelské noviny 94 (38): 4.
Doubek, Eduard. 1990. K osmiletým. Učitelské noviny 93 (30): 2.
Havel, Václav. 1990. Moc bezmocných. Praha: Lidové noviny.
Kolář, Bohumír. 1994. Senička a její školička. Učitelské noviny 97 (29): 24.
Kratzerová, Helena. 1992. Vizitka obce. Učitelské noviny 95 (1): 5.
Pavelková, Jana. 1991. Neratovice mají gymnázium. Učitelské noviny 28 (3): 6.
Slova na uvítanou. Rozhlasový projev ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR prof. Petra Vopěnky. 1990. Učitelské noviny 93 (29): 1.
Štefflová, Jaroslava. 1992. Ráj na kraji Budějic: S čím se dneska potkávají malotřídky. Učitelské noviny 95 (29): 3.
Štefflová, Jaroslava. 1994. Kdo si troufne? Co obnáší otevřít malotřídku. Učitelské noviny 97 (6): 8–9.
te. 1990, Osm nebo šest? Učitelské noviny 93 (29): 6–7.
Ze školy gymnázium. V Mimoni naši studenti vystřídali sověty. 1990. Mladá fronta Dnes 1 (3, 4. září): 2.

ODBORNÁ LITERATURA:

Altrichter, Herbert – Heinrich, Martin – Soukup-Altrichter, Katharina. 2014. School Decentralisation as a Process of Differentiation, ­Hierarchisation and Selection. Journal of Education Policy 29: 675–699. https://doi.org/10.1080/02680939.2013.873954
Barakat, Bilal. 2015. A ‘Recipe for Depopulation’? School Closures and Local Population Decline in Saxony. Population, Space and Place 21 (8): 735–753. https://doi.org/10.1002/psp.1853
Bitušíková, Alexandara. 2021. School and Its Role in Contemporary Rural Community Development. Národopisný věstník 80 (1): 73–83.
Bitušíková, Alexandra. 2019. Vybrané koncepty výskumu súčasného vidieka: inšpirácie a výzvy pre rurálnu antropológiu. Slovenský národopis 67 (3): 259–274. https://doi.org/10.2478/se-2019-0015
Cibulka, Pavel – Kladiwa, Pavel – Pokludová, Andrea – Popelka, ­Petr – Řepa, Milan. 2021. Čas změny. Moravský a slezský venkov od zrušení poddanství po Velkou válku. Praha: Masarykův ústav a Archiv AV ČR.
Čermáková Marie. 1991. Formování totalitního školství v poválečném Československu. Pedagogika 41 (3): 323–333.
Čerych Ladislav. 1999. General Report on the Symposium “Educational Reforms in Central and Eastern Europe: Processes and Outcomes”. European education 31 (2): 5–38. https://doi.org/10.2753/EUE1056-493431025
Čornejová, Ivana a kol. 2020. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. Praha: Paseka.
Emmerová, Kateřina. 1999. Malotřídky v současném prostředí českého venkova. Studia Minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis 47 (3–4): 81–96.
Kalous, Jaroslav. 1993. Školská politika v České republice po roce 1989. Pedagogika 43 (39): 235–239.
Kłoczko-Gajewska, Anna. 2020. Long-Term Impact of Closing ­Rural Schools on Local Social Capital: A Multiple-Case Study from Poland. European Countryside 12 (4): 598–617. https://doi.org/10.2478/euco-2020-0031
Kopeček, Lubomír. 2022. Hodný, zlý a ošklivý? Havel, Klaus, Zeman: paralelní životopisy. Brno: Books & Pipes.
Kotásek, Jiří. 1993. Vize výchovy v postsocialistické éře. Pedagogika 43 (1): 9–19.
Kourilova, Jana – Pelucha, Martin. 2020. Are Primary Schools a Development and Stabilisation Factor of Rural Municipalities? A Study of the Differences in Their Importance in the Czech Suburban, Intermediate and Peripheral Countryside. Eastern European Countryside 26 (1): 201–228. http://dx.doi.org/10.12775/EEC.2020.008
Krapfl, James. 2016. Revoluce s lidskou tváří. Politika, kultura a společenství v Československu v letech 1989–1992. Praha: Rybka Publishers.
Kubeš, Jan. 2024. Community Functions of Schools and Municipal Support of Schools on the Continuum of the Rural Periphery – Town. European Countryside 16 (2): 269–285. https://doi.org/10.2478/euco-2024-0015
Kučerová, Silvie. 2012. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.
Kučerová, Silvie R. – Dvořák, Dominik – Meyer, Petr – Bartůněk, Martin. 2020. Dimensions of Centralization and Decentralization in the Rural Educational Landscape of Post-Socialist Czechia. Journal of Rural Studies 74: 280–293. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.12.018
Laruffa, Francesco. 2022. Neoliberalism, Economization and the Paradox of the New Welfare State. European Journal of Sociology 63 (1): 131–163. https://doi.org/10.1017/S0003975622000169
Maňáková, Magdalena. 2023. Výchova folklorem a pro folklor. Učitel v transmisi lidové kultury ve škole a folklorním souboru na příkladu regionu Horňácko. Národopisný věstník 82 (1): 5–28. https://doi.org/10.59618/NV.2023.1.01
Polouček, Oto – Zounek, Jiří. 2021. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987–1989): analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize. Studia paedagogica 29 (3): 83–106. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-4
Prokop, Daniel. 2022 Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2022.
Sucháček, Petr. 2014. Spor o víceletá gymnázia: historický kontext a empirická data. Studia paedagogica 19 (3): 139–154. https://doi.org/10.5817/SP2014-3-8
Supule, Inese. 2019. Community School Model: Is It an Alternative for School Closures in Rural Territories? Eastern European Countryside 25 (1): 171–194. https://doi.org/10.12775/EEC.2019.007
Ther, Philipp. 2016. Nový pořádek na starém kontinentě. Příběh neoliberální Evropy. Praha: Libri.
Ther, Philipp, 2022. Jiný konec dějin. Eseje o velké transformaci po roce 1989. Praha: Karolinum.
Trnková, Kateřina. 2006. Vývoj malotřídních škol v druhé polovině 20. století. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická 54 (11): 133–144.
Trojan, Jan. 2000. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.–19. století. Jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
Tūna, Aija. 2014. Development of the School as Multifunctional Community Resource in Latvia: Opportunities and Challenges. Society, Integration, Education (1): 496–504. https://doi.org/10.17770/sie2014vol1.759
Tým pedagogické fakulty UK Praha. 1992. Rozvaha o školství a vzdělanosti a jejich dalším vývoji v českých zemích. Pedagogika 42 (1): 5–18.
Vaněk, Miroslav – Mücke, Pavel. 2022. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Walterová, Eliška. 2004. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
Walterová, Eliška – Greger, David. 2006. Transformace vzdělávacích systémů zemí visegrádské skupiny: srovnávací analýza. Orbis scholae 1 (1): 13–29.
Wilson, Geoff. 2010. Multifunctional “quality” and rural community resilience. Transactions of the Institute of British Geographers 35 (3): 364–381. https://www.jstor.org/stable/40890993
Yow, Valerie Raleigh. 2015. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences. Lanham: Rowman & Littlefield.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto. 2021. Každodenní život venkovských ­základních škol na jižní Moravě během postsocialistické transformace. Národopisný věstník 80 (2): 31–50.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto. 2025. Doba, kdy bylo možné všechno. Transformace základních škol po roce 1989 pohledem pamětníků. Praha: Wolters Kluwer.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto – Šimáně, Michal. 2024. (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic. Cham: Springer.
Zounek, Jiří – Šimáně, Michal – Knotová, Dana. 2017. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer.

INTERNETOVÉ ZDROJE:

Gargulák, Karel et al. 2024. „Lepší školy a méně administrativy. Rozdrobenost vzdělávacího systému vyřeší místní školská správa. Ideální správa škol? Využijme nové společenství obcí.“ PAQ Research [online][cit. 10. 5. 2025]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/post/lepsi-skoly-a-mene-administrativy-rozdrobenost-vzdelavaciho-systemu-vyresi-mistni-skolska-sprava/>.
MŠMT. 2009. „Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství).“ Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online] [cit. 10. 9. 2024]. Dostupné z: <https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/nuv/strategicke/zprava_vyvoj_skolstvi.doc>.