Studie se zaměřuje na analýzu česko-německých národnostních sporů v oblasti školství v soudním okresu Olomouc v období tzv. první Československé republiky (1918–1938). Cílem studie je prozkoumat, popsat a interpretovat klíčové konfliktní oblasti, jejich příčiny, projevy a dopady na každodenní život obyvatel regionu. Studie je založena na analýze archivních materiálů uložených ve Státním okresním archivu v Olomouci. Získané materiály byly analyzovány prostřednictvím tradičních metod historického výzkumu. Studie přináší nový pohled na dynamiku národnostních konfliktů mimo tradiční pohraniční oblasti a zdůrazňuje specifika regionu, který se nacházel ve většinově českém srdci Moravy.
NETIŠTĚNÉ PRAMENY:
Státní okresní archiv Olomouc (dále jen SOkA), fond Archiv Města Olomouce 1920–1940: Registratura Olomouc 1920–1940 / Olomoučtí Němci.
SOkA, f. Archiv obce Hněvotína 1701–1945.
SOkA, f. Archiv obce Kyselov 1541–1945.
SOkA, f. Archiv obce Mrsklesy 1776–1940.
SOkA, f. Archiv obce Nedvězí 1660–1945 (1953).
SOkA, f. Archiv obce Slavonín 1652–1945.
SOkA, f. Městský školní výbor Olomouc: Reklamace žáků z německých škol.
SOkA, f. Národní škola Hněvotín.
SOkA, f. Národní škola Nemilany – Kyselov 1920–1948.
SOkA, f. Národní škola Olomouc – Neředín 1918–1956.
SOkA, fond Národní škola Olomouc – Nová ulice 1903–1940.
SOkA, fond Školský obranný spolek Národní jednota pro východní Moravu – Místní odbor Olomouc – Nové Sady.
SOkA, fond Základní devítiletá škola, 1.–5. ročník Nedvězí 1919–1976.
SOkA, fond Základní devítiletá škola, 1.–5. ročník Véska 1918–1967.
SOkA, fond Základní škola, 1.–5. ročník, Olomouc – Slavonín.
SOkA, fond ZDŠ 1.–5. ročník Mariánské Údolí 1919–1937.
SOkA, fond ZDŠ 1.–5. ročník Olomouc – Nový Svět 1912–1940.
SOkA, fond ZDŠ 1.–5. ročník Slavonín.
SOkA, fond ZDŠ Nedvězí 1.–5. ročník. SOkA, fond Archiv obce Velká Bystřice.
TIŠTĚNÉ PRAMENY A LITERATURA:
Bamberger-Stemmann, Sabine. 2004. Zwischen vielen Stühlen? Nationale Minderheiten zwischen staatsbürgerlicher Loyalität und konnationaler Solidarität. In: Schultze Wessel, Martin (ed.). Loyalitäten in der Tschechoslowakischen Republik 1918–1938. Politische, nationale und kulturelle Zugehörigkeiten. München: R. Oldenbourg Verlag. 69–86.
Bartoš, Josef. 1972. Historický místopis Moravy a Slezska v letech 1848–1960. Sv. 3, Okresy: Olomouc město a venkov, Litovel, Šternberk, Mor. Beroun. Ostrava: Profil.
Ferenčuhová, Bohumila. 2006. Ochrana národnostných menšín v Spoločnosti národov a československá politika (1919–1926). In: Beneš, Zdeněk – Kováč, Dušan – Lemberg, Hans (eds.). Hledání jistoty v bouřlivých časech. Češi, Slováci, Němci a mezinárodní systém v první polovině 20. století. Ústí nad Labem: Albis international. 107–138.
Glassl, Horst. 1995. Pokus multinárodního řešení. Bylo Československo vzornou demokracií? In: Malířová, Eva (ed.). Češi a Němci – historická tabu. Praha: Prago Media. 127–132.
Goldstein, Erik – Lukeš, Igor (eds.). 1999. The Munich Crisis, 1938: Prelude to World War II. Routledge.
Helus, Zdeněk. 2004. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
Hoensch, Jörg Konrad. 1969. Zum sudetendeutsch-tschechischen Verhältnis in der Ersten Republik. In: Lemberg, Eugen – Rhode, Gotthold (eds.). Das deutsch-tschechische Verhältnis seit 1918–1969. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag. 21–48.
Ježek, Zdeněk.1928. Boj o Slovensko v letech 1918–1919. Praha: vlastní náklad.
Jireček Miroslav. 2019. Školské zákonodárství Československé republiky (1918–1938) z hlediska národnostních menšin. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd 33 (2): 67–101.
Kádner, Otakar. 1931a. Školství v republice Československé. In: Česko-slovenská vlastivěda. Díl X. Osvěta. Praha: Sfinx. 7–222.
Kádner, Otakar. 1931b. Vývoj a dnešní soustava školství. Praha: Bohumil Janda.
Keil, Theo. 1967. Die deutsche Schule in den Sudetenländern. Form und Inhalt des Bildungswesens. München: Verlag Robert Lerche.
Klepetař, Harry. 1930. Der Sprachenkampf in den Sudetenländern. Wien: Ed. Strache.
Kocourek, Ludomír. 2003. Počátky českého školství v Podkrušnohoří. In: Navrátil, Ivo (ed.). František Ladislav Rieger a česká společnost 2. poloviny 19. století. Sborník referátů z vědecké konference konané 25. a 26. dubna 2003 v Semilech. Semily: Státní okresní archiv Semily. 279–286.
Kuzmin, Michail Nikolajevič. 1981. Vývoj školství a vzdělávání v Československu. Praha: Academia.
Kyogoku, Toshiaki. 2003. Národní agitace a obecní školství na Moravě na přelomu 19. a 20. století. Boj o české dítě. In: Místo národních jazyků ve výchově, školství a vědě habsburské monarchii 1867–1918. Praha: Výzkumné centrum pro dějiny vědy. 563–577.
Měchýř, Jan. 1996. České menšinové školství v Čechách 1867–1914. In: Kárník, Zdeněk (ed.). Sborník k problematice multietnicity. Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí 1848–1918. Praha: Univerzita Karlova. 67–84.
Reich, Andreas. 1995. Das tschechoslowakische Bildungswesen vor dem Hintergrund des deutsch-tschechischen Nationalitätenproblems. Bohemia. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der Böhmischen Länder 36 (1): 19–38.
Řeháček, Karel. 2020. Z periferie do centra? Rok 1919 ve vývoji českého menšinového školství. In: Švorc Peter –Kovaľ Peter (eds.). Rok 1919 a Československo. Postavenie a premeny periférií nového štátu v procese jeho konštituovania. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Filozofická fakulta. 161–171.
Slapnicka, Helmut. 1993. Majorities and Minorities in an Iverted Position – Czechoslowakia 1918–1939. In: Vilfan, Sergij – Sandvik, Gudmund – Wils, Lode (eds.). Ethnic Groups and Language Rights. New York: NY University Press. 173–197.
Spáčil Vladimír – Tichák, Milan. 2002. V čele města Olomouce. Správa města a jejich představitelé v průběhu staletí. Olomouc: Memoria.
Šimáně, Michal. 2019. České menšinové školství v Československé republice. Ke každodennosti obecných škol v politickém okresu Ústí nad Labem. Brno: Masarykova univerzita.
Tichák, Milan. 1997. Vzpomínky na starou Olomouc. Olomouc: Votobia.
Valenta, Jaroslav. 1995. Rozchod Němců s Čechy v českých zemích v roce 1918. In: Malířová, Eva (ed.). Češi a Němci – historická tabu. Praha: Prago Media. 54–61.
Veselá, Zdenka. 1988. Vývoj české školy. Praha: SPN.
Zase přepadení českých dětí. 1923. Pozor 29, 18. 2. (45): 2.
Zounek, Jiří – Šimáně, Michal. 2014. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.
Zwettler, Otto – Vaculík, Jaroslav – Čapka, František. 1996. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno: Masarykova univerzita.