The postsocialist transformation period in the Czech lands is associated with not only the shift to a market economy, but also the rejection of an inefficient, overly bureaucratic public administration system. This process was reflected in the re-establishing of local municipalities and in changes in the field of the education system. Municipalities became the founders of primary schools, and educational institutions gradually gained autonomy in the form of legal entities. Schools represent an environment in which the (neoliberal) rejection of collectivism and the satisfaction of individual needs could coexist with the activation of local communities. This study illustrates this process using two examples: the restoration of rural schools and the establishment of (multi-year) grammar schools.
ARCHIVE SOURCES:
Fondy základních škol (anonymizováno) uložené v: Archiv města Brna. SOkA Brno Venkov, SOkA Zlín a SOkA Znojmo.
NARRATORS:
Antonín, učitel ZŠ, rozhovor 27. 9. 2021.
Michal, učitel na víceletém gymnáziu, rozhovor 27. 5. 2021.
PRINTED SOURCES:
do. 1990. Škola místo JZD. Mladá fronta Dnes 1, 3. 9., (2): 1.
Dokončit národní obrození. Rozpracování programového prohlášení vlády České republiky pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR na léta 1990–1992. 1990. Učitelské noviny 93 (36): 1–2.
Dokoupilová, Regina. 1991a. Škola v Posázaví: starosta a tisíc dní holandské pomoci. Učitelské noviny 94 (28): 5.
Dokoupilová, Regina. 1991b. Vysoká laťka pro primy. O prvních zkušenostech s víceletými gymnázii. Učitelské noviny 94 (38): 4.
Doubek, Eduard. 1990. K osmiletým. Učitelské noviny 93 (30): 2.
Havel, Václav. 1990. Moc bezmocných. Praha: Lidové noviny.
Kolář, Bohumír. 1994. Senička a její školička. Učitelské noviny 97 (29): 24.
Kratzerová, Helena. 1992. Vizitka obce. Učitelské noviny 95 (1): 5.
Pavelková, Jana. 1991. Neratovice mají gymnázium. Učitelské noviny 28 (3): 6.
Slova na uvítanou. Rozhlasový projev ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR prof. Petra Vopěnky. 1990. Učitelské noviny 93 (29): 1.
Štefflová, Jaroslava. 1992. Ráj na kraji Budějic: S čím se dneska potkávají malotřídky. Učitelské noviny 95 (29): 3.
Štefflová, Jaroslava. 1994. Kdo si troufne? Co obnáší otevřít malotřídku. Učitelské noviny 97 (6): 8–9.
te. 1990, Osm nebo šest? Učitelské noviny 93 (29): 6–7.
Ze školy gymnázium. V Mimoni naši studenti vystřídali sověty. 1990. Mladá fronta Dnes 1 (3, 4. září): 2.
SPECIALIZED BIBLIOGRAPHY:
Altrichter, Herbert – Heinrich, Martin – Soukup-Altrichter, Katharina. 2014. School Decentralisation as a Process of Differentiation, Hierarchisation and Selection. Journal of Education Policy 29: 675–699. https://doi.org/10.1080/02680939.2013.873954
Barakat, Bilal. 2015. A ‘Recipe for Depopulation’? School Closures and Local Population Decline in Saxony. Population, Space and Place 21 (8): 735–753. https://doi.org/10.1002/psp.1853
Bitušíková, Alexandara. 2021. School and Its Role in Contemporary Rural Community Development. Národopisný věstník 80 (1): 73–83.
Bitušíková, Alexandra. 2019. Vybrané koncepty výskumu súčasného vidieka: inšpirácie a výzvy pre rurálnu antropológiu. Slovenský národopis 67 (3): 259–274. https://doi.org/10.2478/se-2019-0015
Cibulka, Pavel – Kladiwa, Pavel – Pokludová, Andrea – Popelka, Petr – Řepa, Milan. 2021. Čas změny. Moravský a slezský venkov od zrušení poddanství po Velkou válku. Praha: Masarykův ústav a Archiv AV ČR.
Čermáková Marie. 1991. Formování totalitního školství v poválečném Československu. Pedagogika 41 (3): 323–333.
Čerych Ladislav. 1999. General Report on the Symposium “Educational Reforms in Central and Eastern Europe: Processes and Outcomes”. European education 31 (2): 5–38. https://doi.org/10.2753/EUE1056-493431025
Čornejová, Ivana a kol. 2020. Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada, Školství a vzdělanost. Praha: Paseka.
Emmerová, Kateřina. 1999. Malotřídky v současném prostředí českého venkova. Studia Minora Facultatis Philosophicae Universitatis Brunensis 47 (3–4): 81–96.
Kalous, Jaroslav. 1993. Školská politika v České republice po roce 1989. Pedagogika 43 (39): 235–239.
Kłoczko-Gajewska, Anna. 2020. Long-Term Impact of Closing Rural Schools on Local Social Capital: A Multiple-Case Study from Poland. European Countryside 12 (4): 598–617. https://doi.org/10.2478/euco-2020-0031
Kopeček, Lubomír. 2022. Hodný, zlý a ošklivý? Havel, Klaus, Zeman: paralelní životopisy. Brno: Books & Pipes.
Kotásek, Jiří. 1993. Vize výchovy v postsocialistické éře. Pedagogika 43 (1): 9–19.
Kourilova, Jana – Pelucha, Martin. 2020. Are Primary Schools a Development and Stabilisation Factor of Rural Municipalities? A Study of the Differences in Their Importance in the Czech Suburban, Intermediate and Peripheral Countryside. Eastern European Countryside 26 (1): 201–228. http://dx.doi.org/10.12775/EEC.2020.008
Krapfl, James. 2016. Revoluce s lidskou tváří. Politika, kultura a společenství v Československu v letech 1989–1992. Praha: Rybka Publishers.
Kubeš, Jan. 2024. Community Functions of Schools and Municipal Support of Schools on the Continuum of the Rural Periphery – Town. European Countryside 16 (2): 269–285. https://doi.org/10.2478/euco-2024-0015
Kučerová, Silvie. 2012. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.
Kučerová, Silvie R. – Dvořák, Dominik – Meyer, Petr – Bartůněk, Martin. 2020. Dimensions of Centralization and Decentralization in the Rural Educational Landscape of Post-Socialist Czechia. Journal of Rural Studies 74: 280–293. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.12.018
Laruffa, Francesco. 2022. Neoliberalism, Economization and the Paradox of the New Welfare State. European Journal of Sociology 63 (1): 131–163. https://doi.org/10.1017/S0003975622000169
Maňáková, Magdalena. 2023. Výchova folklorem a pro folklor. Učitel v transmisi lidové kultury ve škole a folklorním souboru na příkladu regionu Horňácko. Národopisný věstník 82 (1): 5–28. https://doi.org/10.59618/NV.2023.1.01
Polouček, Oto – Zounek, Jiří. 2021. Vzdělávací systém a československá verze přestavby (1987–1989): analýza, kritika a návrhy na reformy v kontextu ideologie a krize. Studia paedagogica 29 (3): 83–106. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-4
Prokop, Daniel. 2022 Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2022.
Sucháček, Petr. 2014. Spor o víceletá gymnázia: historický kontext a empirická data. Studia paedagogica 19 (3): 139–154. https://doi.org/10.5817/SP2014-3-8
Supule, Inese. 2019. Community School Model: Is It an Alternative for School Closures in Rural Territories? Eastern European Countryside 25 (1): 171–194. https://doi.org/10.12775/EEC.2019.007
Ther, Philipp. 2016. Nový pořádek na starém kontinentě. Příběh neoliberální Evropy. Praha: Libri.
Ther, Philipp, 2022. Jiný konec dějin. Eseje o velké transformaci po roce 1989. Praha: Karolinum.
Trnková, Kateřina. 2006. Vývoj malotřídních škol v druhé polovině 20. století. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U, Řada pedagogická 54 (11): 133–144.
Trojan, Jan. 2000. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.–19. století. Jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
Tūna, Aija. 2014. Development of the School as Multifunctional Community Resource in Latvia: Opportunities and Challenges. Society, Integration, Education (1): 496–504. https://doi.org/10.17770/sie2014vol1.759
Tým pedagogické fakulty UK Praha. 1992. Rozvaha o školství a vzdělanosti a jejich dalším vývoji v českých zemích. Pedagogika 42 (1): 5–18.
Vaněk, Miroslav – Mücke, Pavel. 2022. Třetí strana trojúhelníku. Teorie a praxe orální historie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Walterová, Eliška. 2004. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
Walterová, Eliška – Greger, David. 2006. Transformace vzdělávacích systémů zemí visegrádské skupiny: srovnávací analýza. Orbis scholae 1 (1): 13–29.
Wilson, Geoff. 2010. Multifunctional “quality” and rural community resilience. Transactions of the Institute of British Geographers 35 (3): 364–381. https://www.jstor.org/stable/40890993
Yow, Valerie Raleigh. 2015. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences. Lanham: Rowman & Littlefield.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto. 2021. Každodenní život venkovských základních škol na jižní Moravě během postsocialistické transformace. Národopisný věstník 80 (2): 31–50.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto. 2025. Doba, kdy bylo možné všechno. Transformace základních škol po roce 1989 pohledem pamětníků. Praha: Wolters Kluwer.
Zounek, Jiří – Polouček, Oto – Šimáně, Michal. 2024. (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic. Cham: Springer.
Zounek, Jiří – Šimáně, Michal – Knotová, Dana. 2017. Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer.
INTERNET SOURCES:
Gargulák, Karel et al. 2024. „Lepší školy a méně administrativy. Rozdrobenost vzdělávacího systému vyřeší místní školská správa. Ideální správa škol? Využijme nové společenství obcí.“ PAQ Research [online][cit. 10. 5. 2025]. Dostupné z: <https://www.paqresearch.cz/post/lepsi-skoly-a-mene-administrativy-rozdrobenost-vzdelavaciho-systemu-vyresi-mistni-skolska-sprava/>.
MŠMT. 2009. „Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989 (v oblasti regionálního školství).“ Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online] [cit. 10. 9. 2024]. Dostupné z: <https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/nuv/strategicke/zprava_vyvoj_skolstvi.doc>.