The study focuses on various aspects of the use of the motives from the rural environment in the fine art in region of Upper Hungary during the 19th century. Important source of those motives, quite often in the context of national representation, was the folk culture. The most common contribution to its depiction was the folk clothing, which identified regions rather than objects of daily need. Motives from folk environment are represented at the examples from fine arts, as illustrations or so-called Trachtenbücher or Trachtenblätter (depictions of figures in folk dress), then romantic depictions (applied especially at the work of Jozef Czauczik and Peter Michal Bohúň), and nevertheless foreign rural subjects (Italian and Dalmatian countryside) and their popularity in genre painting. The second half of the 19th century is associated with the adaptation of motives from the folk environment in realism and naturalism, in salon painting and at exhibition presentations, selected examples of folk art manifestations that captured the interest of the time and had an aesthetic effect on society. Even after 1900, the trend of grasping the monitored issue in the intensions of the development of modern art continued. Several artists remained interested in capturing the Slovak landscape and people.
Abelovský, Ján – Bajcurová, Katarína 1997. Výtvarná moderna Slovenska. Maliarstvo a sochárstvo 1890 – 1948. Bratislava: Slovart.
Banks, Marcus – Morphy, Howard 1997. Rethinking Visual Anthropology. New Haven: Yale University Press.
Baraníková, Katarína – Beňová, Katarína 2014. Dominik Skutezky. Ars et Amor – labor et Gloria. Banská Bystrica: SSG.
Bartková, Viera 2015. Etnografické motívy v maľbe 1. polovice 19. storočia. In: Beňová, Katarína (ed.). Domáce a európske súvislosti biedermeieru. Bratislava: Stimul. 123 – 130.
Bhabha, Homi 1990. Nation and Narration. London: Routledge, 1990.
Beňová, Katarína 2011. Joža Uprka a Slovensko. In: Musilová, Helena a kol. Joža Uprka 1861 – 1944. Evropan slováckého venkova. Praha: NG. 141 – 155.
Beňová, Katarína 2014a. Bratislavský maliar a rodák František Balassa – medzi Bratislavou a Viedňou. In: Bratislava. Zborník Múzea mesta Bratislavy XXVI. Bratislava: Múzeum mesta Bratislavy. 65 – 80.
Beňová, Katarína 2014b. Peter Michal Bohúň. In: Čičo, Martin (ed.). Dve krajiny. Minulosť x skutočnosť. Bratislava: SNG. 119.
Beňová, Katarína 2015. Biedermeier. Bratislava: SNG.
Beňová. Katarína 2016. Kaštieľ v Rusovciach vo svetle výtvarných diel 19. storočia. Kresbový album rodiny Zichy Ferraris. Bratislava: Stimul.
Beňová, Katarína 2018. Z akademie do přírody. Podoby krajinomalby ve střední Evropě 1860–1890. Brno: B&P Publishing.
Beňová, Katarína 2020. Zhromaždenie slovenského ľudu Petra Michala Bohúňa. Ľudové zoskupenie, alebo pokus o historickú maľbu? In: Machalíková, Pavla – Petrasová, Taťána – Winter, Tomáš (eds.) 2020. Zrození lidu v české kultuře 19. století. Praha: Academia. 193 – 204.
Beňová, Katarína – Almášiová, Lucia 2014. Etnografická krajina. In: Čičo, Martin (ed.). Dve krajiny. Minulosť x skutočnosť. Bratislava: SNG. 113 – 114.
Beňová, Katarína – Čičo, Martin 2014. Historizujúca interpretácia krajiny – hrady, zámky, ruiny. In: Čičo, Martin (ed.). Dve krajiny. Minulosť x skutočnosť. Bratislava: SNG. 95 – 97.
Botík, Ján – Slavkovský, Peter (eds.) 1995. Encyklopédia ľudovej kultúry Slovenska. 1. diel. Bratislava: Veda.
Bredetzky, Samuel 1803. Beyträge zur Topograhie des Konigreichs Ungarn. 2. diel. Wien: [s. n.].
Bořutová, Dana 2010. Architekt Dušan Samuel Jurkovič. Bratislava: Slovart.
Brouček, Stanislav – Pargač, Jan – Sochorová, Ludmila – Štěpánová, Irena 1996. Mýtus českého národa aneb Národopisná výstava českoslovanská 1895. Praha: Littera Bohemica.
Cincík, Ján 1944. Slovenské grafické umenie. Turčiansky sv. Martin.
Csorba, Géza 1996. Nagybánya művészete: Kiállitás a nagybányai művésztelep alapításának 100. Évfordulója alkalmából. Budapest: MNG.
Čaplovič, Ján 1997. Etnografia Slovákov v Uhorsku. Bratislava: Media trade.
Čičo, Martin (ed.) 2014. Dve krajiny. Minulosť x skutočnosť. Bratislava: SNG.
Danglová, Oľga 2009. Výšivka na Slovensku. Bratislava: ÚĽUV.
Daglová, Oľga 2019. Ornament a predmet. Bratislava: ÚĽUV.
Dubnická, Elena 1960. Peter Michal Bohúň: život a dielo. Bratislava: SVKL.
Gyárfáš Lutherová, Soňa 2016. Aplikovaná antropológia medzi vedou a umením. Bratislava: Veda.
Hanáková, Petra 2015. Tekutá múza. Bratislava: SNG.
Hojda, Zdeněk – Ottlová, Markéta – Prahl, Roman 2006. Slovanství a česká kultura 19. století. Praha: Academia.
Hrabušický, Aurel 2005. Na úvod. In: Hrabušický, Aurel – Bajcurová, Katarína – Kusá, Alexandra 2005. Slovenský mýtus. Bratislava: SNG. 6 – 8.
Hrabušický, Aurel – Bajcurová, Katarína – Kusá, Alexandra 2005. Slovenský mýtus. Bratislava: SNG.
Jeřábek, Richard 2004. Lid a jeho kultura z druhé ruky. In: Potůčková, Alena – Křížová, Alena – Horňáková, Ladislava (eds.). Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století. Praha: České muzeum výtvarného umění, 14 – 23.
Juříková, Magdalena 2022. Poznámky k Umělecké výstavě slovenské v Hodoníně v roku 1902. In: Musilová, Helena (ed.). Pražská Pallas a moravská Hellas 1902. Praha: GHMP. 175 – 184.
Kataniková, Dana 2016. Umelecká rodina Klimkovičovcov z Košíc. Diplomová práca. Bratislava: Katedra dejín výtvarného umenia, FiF UK.
Kovačevičová, Soňa 1987. Človek tvorca. Pracovné motívy Slovenska vo vyobrazeniach z 9. – 18. storočia. Bratislava: Veda.
Kovačevičová, Soňa 2006. Človek a jeho svet na obrazoch od stredoveku až na prah súčasnosti. Bratislava: Rak.
Krekovič, Eduard – Krekovičová, Eva – Mannová, Elena (eds.) 2005. Mýty naše slovenské. Bratislava: SAV.
Krekovičová, Eva 2002. Identity a mýty novej štátnosti na Slovensku po roku 1993. (Náčrt slovenskej mytológie na prelome tisícročí). Slovenský národopis 50 (2): 147 – 170.
Krekovičová, Eva 2005. Výtvarné umenie ako médium verzus naratívnosť a slovenská národná mytológia. In: Hrabušický, Aurel – Bajcurová, Katarína – Kusá, Alexandra (eds.). Slovenský mýtus. Bratislava: SNG. 113 – 123.
Křížová, Alena 2011. Joža Uprka a lidová kultura. Malíř oslavovaný i zatracovaný. In: Musilová, Helena a kol. Joža Uprka 1861–1944. Evropan slováckého venkova. Praha: NG. 90 – 109.
Křížová, Alena – Šimša, Martin 2012. Lidové kroje na Moravě a ve Slezsku. I. Ikonografické prameny do roku 1850. Strážnice: Národní ústav lidové kultury.
Lengyel, István 1955. Lyka Károly emlékezéseiből. Szabad Művészet (9): 580.
Mednyánszky 2019. Ladislav Mednyánszky – Denníky. 1877 – 1919. Eds. István Bardoly, Csilla Markója a Katarína Beňová. Bratislava: SNG.
Machalíková, Pavla 2019a. Zájem o venkov, lid a lidové umění na prahu moderní doby. In: Winter, Tomáš – Machalíková, Pavla (eds.). Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. Praha: Arbor vitae. 14 – 35.
Machalíková, Pavla 2019b: Lidový typ, národní typ. In: Winter, Tomás – Machalíková, Pavla (eds.). Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. Praha: Arbor vitae. 36 – 69.
Machalíková, Pavla (ed.) 2022. Let s voskovými křídly. Josef Mánes (1820–1871). Praha: Kosmas.
Markov, Jozef 1955. Slovenský ľudový odev v minulosti. Bratislava: SVKL.
Musilová, Helena a kol. 2011. Joža Uprka 1861–1944. Evropan slováckého venkova. Praha: NG.
Musilová, Helena ed. 2022. Pražská Pallas a moravská Hellas 1902. Praha: GHMP.
Národopisná výstava českoslovanská v Praze 1895. Praha: J. Otto.
Petrová-Pleskotová, Anna 1961. K počiatkom realizmu v slovenskom maliarstve. Jozef Czauczik a jeho okruh. Bratislava: Veda.
Petrová-Pleskotová, Anna 1966. Slovenské výtvarné umenie v období národného obrodenia. Bratislava: SAV.
Potůčková, Alena 2004. Ohlasy lidové kultury v českém výtvarném umění. In: Potůčková, Alena – Křížová, Alena – Horňáková, Ladislava (eds.). Folklorismy v českém výtvarném umění XX. století. Praha: České museum výtvarného umění. 8 – 13.
Prahl, Roman (ed.) 2000. Prag 1780–1830. Praha: Patrik Šimon-Eminent.
Rapant, Daniel 1950. Tatrín. (Osudy a zápasy). Turčiansky sv. Martin: Matica slovenská.
Riegl, Alois 1894. Volkskunst, Hausfleiss und Hausindustrie. Berlin: Siemens.
Saučin, Ladislav 1962a. Elemír Halász Hradil a umenie jeho doby. Bratislava: SFVU.
Saučin, Ladislav 1962b. Z novších výtvarných dejín Slovenska. Súbor štúdií a materiálov. Bratislava: Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied.
Slivka, Martin – Strelinger, Alexander 1985. Pavol Socháň. Bratislava: Osveta.
Socháň, Pavol 1910. Kroje lidu slovenského. Praha: Moravsko-slezská beseda v Praze.
Škvarna, Dušan 2004. Počiatky moderných slovenských symbolov. K vytváraniu národnej identity od konca 18. do polovice 19. storočia. Banská Bystrica: Univerzita M. Bela.
Švantnerová, Jana. Leopold Horovitz (1838 – 1917): Stratený – nájdený. Košice: VSG.
Telesko, Werner 2006. Geschichtsraum Österreich. Wien: Böhlau.
Trnková, Petra 2012. Buqyuovská krajina. Praha: Artefactum.
Urbancová, Viera 1970. Počiatky slovenskej etnografie. Bratislava: Matica Slovenská.
Urbancová, Viera 1987. Slovenská etnografia v 19. storočí. Vývoj názorov na slovenský ľud. Matica slovenská.
Váross, Marián 1956. Augusta. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry.
Váross, Marián 1981. Martin Benka. Bratislava: Tatran.
Winter, Tomáš 2019. Sbírky a jejich instalace. In: Winter, Tomáš – Machalíková, Pavla (eds.). Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. Praha: Arbor vitae. 132 – 153.
Winter, Tomáš – Machalíková, Pavla (eds.) 2019. Jdi na venkov! Výtvarné umění a lidová kultura v českých zemích 1800–1960. Praha: Arbor vitae.