Výtvarný folklorismus
První číslo Národopisné revue v roce 2005 je věnováno výtvarnému folklorismu, resp. využívání některých prvků z oblasti výtvarné lidové kultury jako inspiračního zdroje, případně jejich ovlivňování slohovými jevy. Juraj Zajonc zaměřil svou studii na tištěné sborníky, které poznamenaly slovenskou výšivku (Slovenský ornament v tlačených vzorníkoch. /K vzniku a významu zbierok vzorov od konca 19. do polovice 20. storočia/), Alena Křížová zachytila problematiku lidového ornamentu jako součást školních osnov kreslení a ručních prací (Výuka kreslení lidového ornamentu /Podle časopisu Náš směr/). Krojem jako symbolem národní identity se zabývala Anna Pohořálková (Česká společnost a kroj v osmdesátých letech 19. století). Iva Magulová studovala dějiny instituce, která byla v roce 1909 vytvořena pro podporu rozvoje rukodělné výroby (K činnosti Zemského ústavu pro zvelebování živností pro zemi Moravu v Brně).
Následující studie jsou věnovány ikonografické problematice: Daniel Drápala se zabýval zobrazováním tzv. portášů, kteří od poloviny 17. do počátku 19. století působili na Moravě i ve Slezsku jako bezpečnostní oddíl, Jana Tichá se věnovala mýtu o slovanském bohu Radegastovi.
Rubrika Proměny tradice přináší článek Lidový oděv a jeho současná společenská potřeba (autorka Romana Habartová).
Společenská kronika připomíná životní jubileum choreografky Jiřiny Mlíkovské (nar. 1925) a etnochoreoložky Zdenky Jelínkové (nar. 1920); přináší také nekrolog choreografa Jana Čumpelíka (1925-2004) a vedoucí brněnského folklorního souboru Javorník Olgy Tesauerové (1933-2004).
Další pravidelné rubriky obsahují zprávy z konferencí, výstav, festivalů a recenze nových knih.