Studie zkoumá vývoj urbanizace v západoslovanském prostoru. Během 12. století proběhla v této oblasti kolonizace, která byla urychlena po zániku státnosti Polabských Slovanů. Německé osídlení slovanských území se brzy přelilo do středoevropských států. Kolonisté s sebou přinesli nový typ městských sídel, která byla právně zajištěna a měla specifickou strukturu a charakter. Vstup městské kultury do západoslovanského prostředí způsobil socioekonomickou revoluci, která zcela proměnila místní společnost. Zároveň tento proces způsobil i nevratné etnické změny, které byly v některých oblastech pro původní obyvatelstvo fatální. Jinde však došlo k slavizaci měst a nová městská kultura se stala součástí místní společnosti. V důsledku toho vznikla ve střední Evropě zvláštní kulturní oblast.
Studie je věnována osudu jednoho významného symbolu Oděsy – pomníku zakladatelům tohoto města. V průběhu posledních sta let byl tento pomník opakovaně zahalován, likvidován a opět odhalován či obnovován. Autor se z pozice šířeji pojatých dějin tohoto památníku a města pokouší nabídnout odpověď na několik otázek souvisejících s lokální, národní a nadnacionální společenskou funkčností tohoto opakovaného obnovování a ničení. V textu je argumentováno, že existence či absence oděského pomníku ruské carevny zpřítomňuje různě pojímané paměťové obrazy města. Vypovídající hodnota sledovaného pomníkového fenoménu je však širší a odkazuje k celostátnímu kontextu, k tragickému vyústění společensko-politického vývoje postsovětské Ukrajiny.
Studie zkoumá vývoj obrazu města Most prezentovaného od druhé poloviny 20. století v českých místopisných publikacích a beletrii. Popisy města a jeho historie se ve zkoumaném období výrazně soustředí kolem bodu likvidace starého Mostu za účelem další těžby uhlí. Ten se dodnes podílí na formování obrazu Mostu jako průmyslového města s přerušenou kontinuitou vývoje, která je znovu hledána prostřednictvím vlastní minulosti a úsilí o její reinterpretaci. Analýzou témat podílejících se na obrazu města a diskurzu jejich zachycení studie sestavuje přehled proměn narativu souvisejícího s historicky mediovaným obrazem Mostu i kontextem vytváření míst paměti.
Text reflektuje zvýšený zájem volyňských Čechů z velké části přesídlených v letech 1945–1947 z tehdejšího Sovětského svazu do Čech a jejich potomků o vlastní historii. Klade si otázku, na jaká témata z historie se volyňští Češi v současné době soustřeďují a co ve svých historických interpretacích akcentují. Text se soustřeďuje na nejaktivnější část komunity, zejména na pamětníky, historiky a čelní představitele komunity. Čerpá především ze vzpomínkových vyprávění získaných vlastním terénním výzkumem autorů a doplňuje je dalšími zdroji. Text je rámován konceptem velké a malé historie a předpokládá, že tam, kde se obě historie protínají, jedinci zpravidla potřebují své vzpomínky intenzivněji veřejně komunikovat.
Společenská kronika
Ľubica Droppová sa dožíva významného životného jubilea (Hana Hlôšková)
Za Dušanem Holým (Martina Pavlicová, Petr Mička, Václav Štěpánek, Břetislav Rychlík)
Antonín Konrády (26. 4. 1931 – 1. 2. 2025) (Marta Ulrychová)
Zprávy
Zpráva z 53. světového kongresu CIOFF v Bulharsku (Markéta Vašulková)
Výstavy
Muzeum svatých poutí v Nových Kostelích u Svaté krve (Marta Ulrychová)
„A hvězda zářila“. Výstava betlémů z tvorby a sbírky Ivany Sieberové v klatovském Vlastivědném muzeu Dr. Hostaše (Marta Ulrychová)
Recenze
J. Macková: Lidový oděv z Rusavy (Kateřina Nečacká)
V. Hrbáčková – L. Svobodová: Tradiční úprava hlavy. Úvazy tištěných šátků na Hané (Gabriela Rožková)
L. Kafka a kolektiv: Ze svatého koutu světnic. Lidové podmalby na skle ze sbírek Muzea a galerie v Prostějově (Lubomír Procházka)
J. Krček: Když jsem vandroval, muzika hrála (Marta Ulrychová)
Foundations of Hungarian Ethnochoreology: Selected Papers of György Martin (Lucie Macková Franická)
Contents in English
10317
10316
10315
10313
10311